نتيجه جراحي زيبايي در بيني‌هاي گوشتي


 





 
مي‌گويند جراحي‌هاي بيني‌ گوشتي خوب از آب درنمي‌آيد ولي اگر بيني‌تان استخواني باشد، نتايج جراحي ايده‌آل‌تر است. مي‌گويند اگر بيني گوشتي داريد،‌ پس از جراحي دوباره گوشت اضافي مي‌آورد و يا آن شکل دلخواه را به دست نخواهيد آورد و... اينها برخي از شنيده‌هايي است که افرادي را که بيني گوشتي دارند و از شکل بيني‌شان راضي نيستند، از تيغ جراحي مي‌ترساند. با دکتر ابراهيم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق بيني در اين باره به گفتگو نشسته‌ايم.

آقاي دکتر، شما چه بيني را گوشتي به حساب مي‌آوريد؟
 

ساختمان بيني از پوست و گوشت و غضروف و استخوان تشکيل شده است. شکل بيني و تناسب اجزاي آن در افراد گوناگون با هم تفاوت دارد. خيلي از مواقع در تشخيص اين موارد اشتباه مي‌شود و بيني‌هاي معمولي به اشتباه گوشتي قلمداد مي‌شود که موجب نگراني بيمار مي‌شود. گاهي اوقات مشکلات بيني به علت ناهنجاري‌هاي غضروفي استخواني است که راحت‌تر قابل اصلاح است ولي درباره بيني‌هاي گوشتي هم در صورت تجربه کافي جراح نتايج ايده‌آلي خواهد بود.

از ميان کساني که بيني گوشتي دارند، چه کساني بهتر است مورد جراحي قرار گيرند؟
 

براي جراحي بيني بهترين افراد کساني هستند که نقايص مشخصي در بيني‌شان داشته باشند و از پيش از انجام جراحي با جراح همکاري کافي داشته باشند. بايد پيش از عمل جراحي با پزشک‌شان صحبت کنند و درباره نتايج عمل جراحي به طور کامل توجيه شوند. مراحل انجام عمل جراحي به طور کامل برايشان توضيح داده شود تامشکلي در اين باره نداشته باشند.

حال اگر بيني‌مان گوشتي باشد بايد چه انتظاراتي از نتيجه جراحي بيني داشته باشيم؟
 

هدف از هر عمل جراحي زيبايي، بهبود بخشيدن به وضع ظاهري است نه رسيدن به زيبايي مطلق و کامل. از سوي ديگر، نوع پوست افراد گوناگون با يکديگر متفاوت است و ممکن است فردي به دليل نوع پوست صورتش و يا دلايل ديگر، مورد مناسبي براي جراحي بيني‌اش نباشد. اشکالات گوناگون بيني مانند پهن بودن بيني، بزرگ بودن سوراخ‌هاي بيني، جعبه‌اي شکل بودن نوک بيني، افتادگي نوک بيني و... طي عمل جراحي بيني افرادي که بيني گوشتي دارند، اصلاح مي‌شود.

بهترين سن براي جراحي بيني چه سني است؟
 

به طور معمول، سن مناسب براي عمل جراحي بيني 18 سالگي است ولي در صورت کامل بودن رشد جسمي در سنين پايين‌تر مانند 15 سالگي هم امکان‌پذير است و حتي مواردي که به علت تغيير شکل يا انحراف شديد تيغه بيني انسداد کامل ايجاد شده، در سنين پايين‌تر هم جراحي محدود با دقت در آسيب نرساندن به مراکز رشد غضروف و استخوان قابل انجام است.

بعضي‌ها مي‌گويند، نتايج جراحي بيني گوشتي با ليزر بهتر از آب درمي‌آيد. درست است؟
 

خير. استفاده از ليزر در اعمال جراحي سر و گردن به موارد خاصي مانند ضايعات پوستي، عيوب انکساري چشم و ضايعات حنجره معدود است ولي اعمال جراحي زيبايي با ليزر بيشتر جنبه تبليغي و عوام فريبي دارد و در دستان جراح مجرب ضرورتي ندارد.

خوب، اگرکسي بيني گوشتي‌اش را جراحي کند،‌ غير از تغيير شکل ظاهري، تاثير ديگري هم در زندگي‌اش خواهد داشت؟
 

هر عمل جراحي و تغيير شکل بيني و صورت قادر به ايجاد اثر هيجاني شديدي خواهد بود و به خصوص در صورت مبهم بودن خواسته بيمار و برآورده نشدن خواسته اصلي، مشکلات روحي شديدي ايجاد خواهد شد. اين چهره شخص است که حالت و تعلق فاميلي و نژادي را به تصوير مي‌کشد و تا حدودي معرف شخصيت فرد است.

گاهي کسي بيني گوشتي دارد و در طراحي کامپيوتري بيني قلمي برايش تصوير مي‌شود ولي در نهايت پس از عمل بيني‌اش به آن شکل درنمي‌آيد. مي‌توان به اين طراحي‌هاي کامپيوتري اعتماد کرد؟
 

اين متاسفانه از مواردي است که دامن‌گير افراد و همکاران جوان مي‌شود چون براي جذب بيمار با ايجاد ذهنيات و تصورات غيرواقعي سطح انتظار بيمار را بالا مي‌برند. چنين کاري حتي در صورت موفقيت‌آميز بودن عمل،‌ نارضايتي بعدي بيمار را در پي خواهد داشت.
بهترين طراحي عمل در موقع انجام عمل جراحي است که ضمن حفظ عمل طبيعي بيني شکل بيني هماهنگ با ساير اعضاي چهره باشد و پيش از آن به بيمار اين مورد توضيح داده شده باشد. طراحي کامپيوتري هيچ تاثيري در شيوه و نتايج طراحي زيبايي بيني ندارد و جنبه تبليغاتي دارد.

هزينه جراحي بيني گوشتي چقدر است؟
 

هزينه عمل جراحي ثابت نيست و به چند فاکتور بستگي دارد که مهم‌ترين آن،‌ خواسته و توان بيمار است. اصولا در ذهن جراح منصف هزينه در اولويت نبوده و نتايج و کيفيت کار و رضايت بيمار مهم‌تر است. بنابراين هزينه با توجه به بيمارستان محل عمل و وضعيت بيمار تنظيم مي‌شود. ولي اصولا اعتقاد بر اين است که هيچ بيماري نبايد به دليل محدوديت اقتصادي از خدمات پزشکي محروم شود.
منبع:http://www.salamat.com